امروز: ۲۷ مهر ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

چرا در جزیره کیش باید به مسوولیت های اجتماعی توجه شود

آموزشی , اجتماعی , تفاهم نامه , حوادث , فرهنگی , محیط زیست تاریخ انتشار: 03/02/24 بدون نظر   414 بازدید

اندازه فونت    
چرا در جزیره کیش باید به مسوولیت های اجتماعی توجه شود

چرا در جزیره کیش باید به مسوولیت های اجتماعی توجه شود / مسئولیت های اجتماعی خود در قبال جامعه بپذیریم و عمل کنیم

 

با چهار نوع مواجهه در بحث مسوولیت اجتماعی شامل استراتژی انفعالی نسبت به مسوولیت اجتماعی ، استراتژی تدافعی نسبت به این مسوولیت، استراتژی سازگار با این نقش و یا استراتژی آینده نگر می توان در این مقوله ایفای نقش کرد

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش نشست هم اندیشی و کارگاه تبیین مسئولیتهای اجتماعی جوامع بشری با حضور اعضای مجمع سازندگان و نوآوران کیش و دکتر سید امیر طالبیان مشاور سابق وزیر نفت و جهاد کشاورزی و مدیرعامل موسسه توسعه متوازن کشور برگزار شد.
مسوولیت اجتماعی در سه حوزه تعریف شده که شامل روشی که می توان به وسیله آن در پیشرفت کشور و جامعه به سمت توسعه پایدار را هموار کرد، یک باور سازمانی برای خلق ارزشی مشترک است و پاسخ گویی به اقدامات اجرایی و عملیاتی است که جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
حالا اینکه یک کار آفرین و سرمایه گذار تاثیر را چگونه شناسایی می کند بستگی به بینش و نگرش جدیدی است که تا حالا نسبت به تاثیرات مثبت یا منفی آن دقت نمی شده است.
تاکید می شود که نباید مسوولیت اجتماعی را به عنوان یک پروژه اشتباه گرفت بلکه یک فرایند و تغییر نگرشی است که در کسب و کار اتفاق می افتد.
حقوق (مقررات و قوانین) و هنجارها و ارزش های اجتماعی دو منبع مسوولیت اجتماعی است که
حرفه ای ترین شکل مسوولیت اجتماعی نظام های ساخته شده در جامعه همانند نظام مهندسی و پزشکی است که بیشتر آبشخور اخلاق و قانون است

چرا در جزیره کیش ما باید به مسوولیت اجتماعی بپردازیم.

اگر مسوولیت اجتماعی در هر جامعه اجرا نشود ثروت آن پایدار نخواهد بود و کیش نیز این مساله مستثنی نیست یعنی با تحولات دنیا از جمله جهانی شدن، رسانه و برند باید پیش بروند
در کیش در کسب و کارهای باید بخش مسوولیت های اجتماعی ایجاد شود تا به استراتژی های درازمدت برسیم
چهار نوع مواجهه برای شما در بحث مسوولیت اجتماعی میسر است که شامل استراتژی انفعالی نسبت به مسوولیت اجتماعی ، استراتژی تدافعی نسبت به این مسوولیت، استراتژی سازگار با آین نقش و یا استراتژی آینده نگر است.
اگر درک ما از مسوولیت اجتماعی قابل قبول شامل سازگاری و آینده نگر باشد این اقدامات را باید انجام دهیم شامل توجه به سهام داران، کارکنان، کارفرمایان و ذی نفعان خارج از سازمان،
مجمع سازندگان می تواند مسوولیت های اجتماعی را در کیش در رشته های مختلفی از جمله محیط زیست و اجتماعی و فرهنگی سیاست گذاری کنند تا برای آن اقدامات توسعه ای از سوی کسب و کارهای مختلف اقدام انجام شود

دکتر سید امیر طالبیان مشاور سابق وزیر نفت، جهاد کشاورزی و شهردار اسبق تهران در جلسه تبیین مسوولیت های اجتماعی در جزیره کیش که به همت مجمع سازندگان و نوآوران برگزار شد، اظهار کرد: مسوولیت اجتماعی صرفا خیریه، بشر دوستانه، فقیر پروری و باج دهی نیست بلکه فعالیتی داوطلبانه، محترمانه و دلخواهانه است که به صورت متقابلانه و متعاملانه در راستای توسعه انجام می شود.
وی اضافه کرد: این مسولیت مجموعه ای از رویکردهای و تعهداتی است که باید در جهت حفظ و مراقبت از منافع جامعه تحت تاثیر اقدامات توسعه ای انجام و به جامعه تحت نفوذ و تاثیر خود در مسیر بهبود وضع عمومی کند.
وی با بیان اینکه الزامی در اینکه مسوولیت های اجتماعی حتما باید از سوی حاکمیت انجام شود نیست گفت: پیشینه مسوولیت اجتماعی در این است که پیشتر صاحب نظران باور داشتند که تنها مسوولیت سرمایه و سرمایه دار کسب سود و درامد است و بحث های حمایتی به سرمایه دار مرتبط نیست و حکومت ها باید آن را انجام دهند.
طالبیان یادآور شد: اما با چرخشی در تئوری های اجتماعی توسط تفکرات غربی این نظریه رد شد و عنوان کردند که سرمایه و سرمایه دار در قبال استفاده ای که از جامعه برای کسب سود و جامعه می کند یا تاثیر سوء فعالیت آن در اجتماع (مثل تاثیرات زیست محیطی) باید به فکر جبران برای انتفاع عمومی جامعه تحت نفوذ و تاثیر خود باشد.
به گفته وی، مسوولیت اجتماعی در سه حوزه تعریف شده که شامل: روشی که می توان به وسیله آن در پیشرفت کشور و جامعه به سمت توسعه پایدار را هموار کرد، یک باور سازمانی برای خلق ارزشی مشترک است و پاسخ گویی به اقدامات اجرایی و عملیاتی است که جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد، است.
مشاور سابق وزیر نفت، جهاد کشاورزی و شهردار اسبق تهران افزود: حالا اینکه یک کار آفرین و سرمایه گذار تاثیر را چگونه شناسایی می کند بستگی به بینش و نگرش جدیدی است که تا حالا نسبت به تاثیرات مثبت یا منفی آن در جامعه تحت تاثیر دقت نمی شده است.

وی اضافه کرد: تاکید می شود که نباید مسوولیت اجتماعی را به عنوان یک پروژه اشتباه گرفت چراکه یک فرایند و تغییر نگرشی است که در کسب و کار اتفاق می افتد.
وی حقوق (مقررات و قوانین) و هنجارها و ارزش های اجتماعی را دو منبع مسوولیت اجتماعی دانست و
حرفه ای ترین شکل مسوولیت اجتماعی در کشور ما تشکیل نظام های ساخته شده در جامعه همانند نظام مهندسی و پزشکی است که بیشتر در نتیجه اخلاق و قانون است.
چرا در جزیره کیش باید به مسوولیت اجتماعی بپردازیم؟
وی در پاسخ به این سوال گفت:اگر مسوولیت اجتماعی در هر جامعه اجرا نشود ثروت آن پایدار نخواهد بود و کیش نیز این مساله مستثنی نیست به عبارتی با تحولات دنیا از جمله جهانی شدن، رسانه و برند باید پیش بروند.
طالبیان خاطر نشان کرد: لازم است برای تحقق این هدف در کسب و کارهای کیش باید بخش مسوولیت های اجتماعی ایجاد شود تا به استراتژی های درازمدت برسیم.
مشاور سابق وزیر نفت، جهاد کشاورزی و شهردار اسبق تهران با بیان اینکه با چهار نوع مواجهه در بحث مسوولیت اجتماعی شامل استراتژی انفعالی نسبت به مسوولیت اجتماعی ، استراتژی تدافعی نسبت به این مسوولیت، استراتژی سازگار با این نقش و یا استراتژی آینده نگر می توان در این مقوله ایفای نقش کرد گفت: اگر ایفای نقش کسب و کارهای کیش می توان آینده ایده آلی را تحقق مسوولیت های اجتماعی این جزیره ترسیم کرد.

پیشنهاد به مردم ساکن و فعال در جزیره کیش

وی گفت:مجمع سازندگان می تواند مسوولیت های اجتماعی در کیش در رشته های مختلفی از جمله محیط زیست، اجتماعی و فرهنگی را سیاست گذاری کنند تا برای آن اقدامات توسعه ای از سوی کسب و کارهای مختلف اقدام لازم انجام شود.
وی افزود: برای تحقق این مساله لازم است نظام نامه مسوولیت های اجتماعی ویژه کیش برای سیاست گذاری های بلند مدت با همکاری اعضا تدوین و اعلام شود تا شرکت ها، سازمان های مردم نهاد، مجتمع های سیاحتی و هتل ها و سایر کسب و کارهای اجرای مفاد آن را سرلوحه کار خودشان قرار دهند.
طالبیان، تهیه گزارش پایداری مسوولیت اجتماعی، برگزاری رویداد همایشی و نمایشگاهی مسوولیت اجتماعی متشکل از همه ذینفعان دولتی و غیر دولتی کیش و تشکیل دبیرخانه دائمی آن نیز از دیگر پیشنهادهایی است که می توان با عمل به آن ها جزیره کیش را به عنوان یکی از مناطق الگوی تحقق مسوولیت های اجتماعی تبدیل کرد.

طهمورث قاسمی دبیرکل مجمع سازندگان و نوآوران جزیره کیش هم در این جلسه گفت هنگام تشکیل این مجمع شرایط عمل به مسوولیت های اجتماعی در ذیل برخی کمیته های آن تعریف و ایجاد شد.
وی افزود: هم اکنون اعضای این مجمع در این بخش برای پیش برد اهداف عمومی جامعه هدف خود که همانا کیشوندان است بر حسب نوع فعالیت و نوع نیاز جامعه هدف به صورت مستقیم یا مستقل، منفرد یا جمعا به آن عمل می کنند.

قاسمی گفت: مصداق عمل به مسوولیت های اجتماعی از سوی اعضای این مجمع همکاری کسب و کارهای جزیره کیش در مقابله با کرونا است که به وظایف اجتماعی خود عمل کردند.
وی گفت: به تازگی نیز سازمان منطقه آزاد کیش بحث مسوولیت اجتماعی را مطرح کرده و به جمع بندی رسیده که ساز و کاری برای این هدف تعریف کند و حالا نکته ای که اینجا مطرح می شود این است که اساسا این مفهوم می تواند ساز و کار پذیر باشد یا خیر.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (72) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (48) اداره محیط زیست کیش (98) بیمارستان کیش (146) جزیره کیش (54) جزیره کیش رحیم سرهنگی (47) جشنواره تابستانی کیش (34) حجت الله عبدالملکی (52) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (36) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (50) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (36) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (76) دکتر رضانیا (55) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (80) سازمان منطقه آزاد کیش (201) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (40) سرهنگ علی اصغر جمالی (68) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (48) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (62) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (34) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (103) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (40) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (56) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (39) فرماندهی انتظامی کیش (127) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (133) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (99) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (41) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (47) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (100) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش (38) هواپیمایی کیش ایر (90) پلیس راهور کیش (58) پلیس فتا (35)
رفتن به ابتدای صفحه