امروز: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

غفلت از زمین‌ چمن هیبریدی کیش در سایه سوء مدیریتها!

غفلت از زمین‌ چمن هیبریدی کیش در سایه سوء مدیریتها!

غفلت از زمین‌ چمن هیبریدی کیش در سایه سوء مدیریت!

زمین‌ چمن هیبریدی جزیره کیش هرچند در بحران زیرساختی فوتبال ایران همچون ستاره‌ای نوظهور و گرانمایه درخشید، اما دیری نگذشت که در سایه سو مدیریت نه تنها به کمک فوتبال ایران نیامد، بلکه در توسعه گردشگری ورزشی کیش نیز گوشه نشین شد.

 دی ماه سال گذشته خبر افتتاح اولین زمین چمن هیبردی کشور در جزیره کیش به سرتیتر رسانه‌های ورزشی تبدیل شد؛ خبری که در بحبوحه انتقادات از وضعیت اسف بار چمن ورزشگاه‌ها کشور، به یکباره در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و برای فوتبال ایران سعی کرد تا آبرو داری کند.

در حالی که امروز صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است،‌ در این بین گردشگری ورزشی نیز به معنای تجربه‌ سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده؛ بازاری که نمونه آن را در جام جهانی فوتبال قطر در همین بیخ گوشمان دیدیم که چگونه می‌تواند به یک به منبع درآمد عظیم تبدیل شود.

ایران پهن آور با شرایط آب و هوایی چهار فصل خود ظرفیت‌های بی نظیری برای توسعه صنعت گردشگری ورزشی را دارد که جزیره زیبا کیش یکی از آن‌هاست؛ کیش دارای ۴۲ کیلومتر نوار ساحلی است و آب زلال و آبی رنگ در کنار ماسه‌های درخشان و نقره‌ای چنان منظره‌ای رویایی به این جزیره بخشیده که شاید در کنار لحاظ شرایط جغرافیایی و زیرساخت‌های گردشگری، همانند آن در این کره خاکی حتی به انگشتان یک دست هم نرسد.

در همین راستا احداث اولین زمین فوتبال هیبردی کشور در این جزیره زیبا سبب شد تا رسانه‌های ملی و بین المللی بر این ظرفیت کم نظیر ورزشی در ایران توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ تا جایی که «مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال کشورمان که برای حضور در نشست هیات‌های فوتبال سراسر کشور به کیش سفر کرده بود، گفت: این جزیره ظرفیت میزبانی از رویدادهای ملی و بین المللی ورزشی را دارد؛ تمامی شرایط و استانداردهای لازم برای میزبانی از رویدادهای فوتبالی ملی و بین المللی، اعم از فرودگاه فوق مدرن، کیفیت بالای هتلینگ و ورزشگاه‌های حرفه‌ای هیبریدی در کیش وجود دارد که یک ظرفیت بی نظیر در سطح کشور محسوب می‌شود.

البته این فقط مهدی تاج نبود که زمین‌های چمن هیبریدی کیش را یک ظرفیت کم نظیر می‌دید؛ «امیر قلعه نویی» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز در بازدید خود از زمین‌های فوتبال این جزیره خواستار تبدیل کیش به کمپ تیم‌های ملی فوتبال شد.

اما همزمان با ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ و پس از بازی تیم ملی فوتبال ایران در برابر بورکینافاسو در آخرین دیدار تدارکاتی قبل از سفر به بازی‌های جام ملت‌های آسیا، ستاره اقبال چمن‌های هیبریدی کیش رو به افول گذاشت.

در شرایطی که امروز وضعیت نامناسب چمن ورزشگاه‌های ایران به سوژه‌ای تلخ برای رسانه‌ها تبدیل شده، زمین چمن هیبردی کیش می‌تواست برای فوتبال دوستان ایرانی آبروداری کند؛ اما اینگونه نشد!

در شرایطی که امروز وضعیت نامناسب چمن ورزشگاه‌های ایران به سوژه‌ای تلخ برای رسانه‌ها تبدیل شده، زمین چمن هیبردی کیش که با ابعاد استاندارد ملی و جهانی (۱۰۵*۶۸) و از نوع کاشت هایدروپونیک (کاشت با مصالح سنگی و بدون استفاده از خاک نباتی) ساخته شده و دارای جایگاه تماشاگران با استانداردهای به روز اروپایی به ظرفیت ۱۷ هزار نفر است، می‌تواست برای فوتبال دوستان ایرانی آبروداری کند؛ اما اینگونه نشد!

این ظرفیت کم نظیر ورزشی در جزیره کیش روز به روز در لابه لای سوء مدیریت‌ها دست و پا زد که در نهایت همچون الماسی فراموش شده در نگین خلیج فارس مورد بی مهری قرار گرفت.

در شرایطی که در همین ۴۸ ساعت گذشته، وضعیت نامناسب زمین بازی استقلال و الغرافه در ورزشگاه شهر قدس به سوژه‌ای برای تمسخر فوتبال ایران تبدیل شده بود، کیش می‌توانست برای ایران آبرو داری کند.

کم کم به یک سالگی بهره برداری از زمین‌های چمن جزیره کیش نزدیک می‌شویم؛ اما این زمین‌ها که می‌توانستند با میزبانی از مسابقات مهم ملی و بین المللی به نقطعه عطفی در توسعه گردشگری ورزشی منطقه تبدیل شوند، امروز بهره وری از آن‌ها به میزبانی از مسابقات محلی تقلیل یافته و سبب نا امیدی علاقه مندان شده است.

به گزارش ایرنا احداث اولین زمین فوتبال هیبردی کشور در قالب بازسازی و بهسازی مجموعه ورزشی المپیک کیش در فروردین سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با تلاش شبانه روزی در کمتر از ۱.۵ سال به پایان رسید که هم اکنون آماده بهره برداری است.

این زمین چمن با ابعاد استاندارد ملی و جهانی (۱۰۵*۶۸) ساخته شده و از نوع کاشت هایدروپونیک (کاشت با مصالح سنگی و بدون استفاده از خاک نباتی) جهت کیفیت بالا و طول عمر بیشتر از آن استفاده شده است.

زمین هیبریدی فوتبال کیش دارای سیستم آبیاری اتوماتیک و دستی مطابق استاندارد جهانی در هفت لاین طولی و پنج افشانک عرضی در هر لاین است.

ظرفیت ۱۷ هزار نفری جایگاه تماشاگران این زمین فوتبال از دیگر ویژگی‌های آن است که از دیوار جداکننده از نوع هندریل آلومینیومی با ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر جهت فرهنگ سازی و ایجاد فضای دوستان بین تماشاگران و ورزشکاران ایجاد شده است و دارای استانداردهای روز اروپایی است.

سیستم روشنایی آن نیز مطابق استاندارد جهانی و با قابلیت توزیع نور در زمین فوتبال به صورت میانگین یک هزار لوکس روشنایی است.

برای این زمین فوتبال یک رختکنی به متراژ یک هزار و ۲۰۰ متر مربع نیز احداث شده که دارای فضای مستقل کادر پزشکی، اتاق‌های مجزای ماساژ، مربیان، داوران، خبرنگاران، ناظر مسابقه، مدیریت و نماینده فدراسیون، گروه پزشکی تست دوپینگ، اتاق رخت شوی خانه، سالن کنفرانس خبری، بخش خدماتی و کافی شاپ و سرویس‌های بهداشتی است.

همچنین برای این زمین فوتبال، یک جایگاه مهمانان ویژه نیز در متراژ ۱۵۰ متر و ظرفیت ۶۶ نفر احداث شده است؛ اتاق‌های گزارشکر، صوت و تصویر، انتظامی و بخش خدمات نیز در بخشی از این قسمت مستقر شده است.

البته در کنار این زمین هیبردی، سه زمین چمن طبیعی دیگر نیز با استانداردهای روز جهانی ساخته شده تمامی ویژگی‌های لازم برای میزبانی از مسابقات بین المللی را داراست. ایرنا

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (71) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (47) اداره محیط زیست کیش (97) بیمارستان کیش (142) جزیره کیش (54) جزیره کیش رحیم سرهنگی (43) جشنواره تابستانی کیش (34) حجت الله عبدالملکی (51) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (36) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (33) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (77) سازمان منطقه آزاد کیش (199) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (39) سرهنگ علی اصغر جمالی (66) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (44) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (60) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (34) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (103) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (56) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (38) فرماندهی انتظامی کیش (127) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (132) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (41) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (47) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (100) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش (35) هواپیمایی کیش ایر (90) پلیس راهور کیش (57) پلیس فتا (33)
رفتن به ابتدای صفحه