امروز: ۱۷ تیر ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

نقدی تحلیلی و دلسوزانه بر کمپین “بزن بریم کیش”

اجتماعی , اقتصادی , جشنواره , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , هنری تاریخ انتشار: 03/04/12 بدون نظر   72 بازدید

اندازه فونت    
نقدی تحلیلی و دلسوزانه بر کمپین “بزن بریم کیش”

نقدی تحلیلی و دلسوزانه بر کمپین “بزن بریم کیش”

 

“چرا بریم کیش؟!

 

جزیره کیش، مروارید خلیج فارس، امسال با ایده‌ای جدید در قالب “جشنواره تابستانی” و با شعار “بزن بریم کیش” به دنبال جذب گردشگران داخلی در فصل گرم سال است. این طرح با تشکیل کنسرسیومی از جوامع مختلف و تمرکز بر رویدادهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی اجرا می‌شود.
هر چند ایجاد چنین کنسرسیومی و ایجاد یک کمپین در اصل سرآغاز مسیر درستی است، اما در دنیایی که شاهد تحولات سریع و گسترده‌ای در سبک و نوع تصمیم‌گیری نسل‌های جدید هستیم، این سوال مطرح می‌شود که آیا این ایده و سبک اجرا برای جذب گردشگران امروزی، به خصوص نسل جوان، کافی است؟
در این بین بنظر می رسد در حالیکه تمامی مقاصد موفق گردشگری جهان متوجه تغییرات سبک و نوع تصمیم گیری نسل جدید شده اند، گردشگری از مقصد محور کاملاً به تجربه محور و رویداد محور تغییر کرده است. با ظهور انواع شبکه های مجازی و پلتفورم های تصویری و حتی گجت های شبیه ساز و سه بعدی دیگر نسل های جوان رغبتی به سفر تنها به قصد دیدن جاذبه های ثابت یک منطقه ندارند. دیگر صرف وجود جاذبه‌های طبیعی یا تاریخی برای جذب گردشگر کافی نیست. نسل‌های جدید به دنبال تجربیات جدید و منحصر به فرد هستند و تمایل دارند به مقصدی سفر کنند که در زمان مشخص میزبان رویدادهای جذاب و متنوع باشد، آنچه که همفکران و هم سلیقه گانی ناآشنا با هم را در مقیاس جهانی گرد هم آورند .
در دنیای امروز، مقاصد موفق گردشگری از یک شهر یا مکان به عنوان پلتفورم استفاده می‌کنند و با طراحی و اجرای رویدادهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی متنوع، سعی در جذب این گردشگران دارند.
برای مثال، در عمان “مهرجان صلاله” با اجرای برنامه‌های متنوع موسیقی، فرهنگی و هنری توانسته است در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر جذب کند. در امارات، “اکسپو ۲۰۲۰ دبی” با حضور ۱۹۲ کشور و جذب بیش از ۲۴ میلیون بازدیدکننده، یکی از موفق‌ترین رویدادهای بین‌المللی در منطقه بوده است. در قطر نیز، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور بیش از ۱.۵ میلیون گردشگر و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیش از ۱.۷ میلیون نفر، به عنوان یکی از بزرگترین و موفق‌ترین رویدادهای ورزشی جهان شناخته شده است.توانست توجه جهانی را به خود جلب کند. برگزاری صدها رویداد فرهنگی، هنری، ورزشی در شهرهای موفق جهان موید این امر است.
در کیش نیز رویدادهای تجربه‌محوری برگزار شده‌اند که می‌توانند الگوهای موفقی برای جذب گردشگران باشند. از جمله این رویدادها می‌توان به مسابقات دو ماراتن کیش اشاره کرد که هرساله با حضور گسترده ورزشکاران برگزار می‌شود. این مسابقات نه تنها فرصتی برای رقابت‌های ورزشی فراهم می‌کند بلکه به ایجاد تجربه‌ای جذاب و به یادماندنی برای شرکت‌کنندگان و تماشاگران منجر می‌شود.
همچنین، رویداد سالانه دریایی مارینا کیش که شامل مجموعه ای از مسابقات ورزش‌های دریایی است، توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به گردشگری دریایی را در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه را به خود جلب کند. این رویدادها با ارائه تجربه‌های هیجان‌انگیز و بی‌نظیر، زمینه جذب گردشگران جوان و فعال را فراهم می‌آورند.
اما به نظر می‌رسد مدیران تصمیم ساز همچنان به فرمول‌های ۲۰ سال پیش جذب گردشگر متکی هستند و تصور می‌کنند که جاذبه بازارهای خرید، برگزاری کنسرت خوانندگان، بازی‌های همگانی ساده در اسکله تفریحی یا عروسک گردانی خیابانی و در فرودگاه می‌تواند نسل جدید گردشگران را جذب کند. این در حالی است که نسل‌های جوان به دنبال تجربه‌های جدید و متنوع دیگری هستند.
همچنین یکی از مشکلات عمده جشنواره تابستانی کیش، عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع از زمان‌بندی رویدادهاست. در حالی که افراد می‌توانند برای حضور در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس از هم اکنون برنامه‌ریزی کنند، چگونه می‌توانند برای رویدادهایی که دو تا سه روز دیگر برگزار خواهد شد برنامه‌ریزی نمایند؟ جشنواره تابستانه ای که حتی خود کیشوندان از جزئیات و برنامه های آن بی خبرند چگونه می تواند به گوش مخاطبینی از صدها کیلومتر آن طرفتر برسد.
به نظر می‌رسد که جزیره کیش برای جذب نسل جدید گردشگران نیازمند بازنگری جدی در برنامه‌های خود و استفاده از تجربه‌های موفق داخلی و منطقه ای باشد. شاید بهتر باشد مدیران تصمیم‌گیرنده به جای اجرای ایده “بزن بریم کیش”، چالش “چرا بریم کیش؟” را ابتدا مدنظر قرار دهند و با طراحی رویدادهای متنوع و اطلاع‌رسانی دقیق، انگیزه بیشتری برای سفر به این جزیره فراهم کنند.
قطعاً جزیره کیش پتانسیل‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری جذاب برای نسل جدید را دارد. اما شاید وقت آن رسیده باشد که تصمیم‌گیری درباره توسعه گردشگری کیش در قرن ۲۱ به افرادی سپرده شود که نگاهی نو و متفاوت به این موضوع دارند. افرادی که خارج از چارچوب‌های سنتی می‌اندیشند و به دنبال ایده‌های جدید و خلاقانه برای جذب گردشگران هستند. تنها راه نجات کیش، برنامه‌ریزی دقیق، خلاقیت و توجه به نیازها و علایق گردشگران امروزی است. آنچه تجربه دهه ها است نشان داده است که این شاخص ها در ساختارها و سازمانهای دولتی و در برگزاری جلسات و نشست های اتاق جلسات خلق نمی گردد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (44) اداره محیط زیست کیش (97) بیمارستان کیش (139) جزیره کیش (53) جزیره کیش رحیم سرهنگی (34) جشنواره تابستانی کیش (33) حجت الله عبدالملکی (51) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (33) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (66) سازمان منطقه آزاد کیش (190) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (38) سرهنگ علی اصغر جمالی (62) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (33) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (45) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (32) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (100) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (52) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (36) فرماندهی انتظامی کیش (124) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (127) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (46) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (99) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه