به گزارش اکوایران، «ریال دیجیتال» امروز (یکشنبه، ۳ تیر)، با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، اعضای هیئت عامل این بانک و مدیران عامل بانکها در جزیره کیش رونمایی شد.

او در این مراسم گفت: ایران در حوزه بانکداری الکترونیک جزو بهترین‌ها در دنیاست و علاوه بر آن شمولیت سیستم و خدمات بانکی بسیار بالاست؛ نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم در ایران به ۱.۳ درصد رسیده است که جز کمترین‌ها در دنیاست.

فرزین تاکید کرد: امروز وارد فاز جدیدی از ریال دیجیتال شدیم که جز پایه پولی کشور محسوب می‌شود و انحصار آن در دست بانک مرکزی قرار دارد. هم اکنون در مرحله آزمایشی این ارز هستیم و مرحله بعدی آن فرآیند اجرایی خواهد بود.

وی ادامه داد: این آمادگی هم‌اکنون توسط دو بانک در منطقه آزاد کیش ایجاد شده و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور حائز اهمیت است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: «ریال آفشور» بستر مناسبی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در ابتدا با کشور روسیه این طرح آغاز خواهد شد سپس در برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه با کشورهای دیگر مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین، سامانه‌های یکپارچه ارزی در حوزه نظارت باید هرچه سریع‌تر طراحی شود تا روند کارهای نظارتی با تأخیر پیگیری نشود، زیرا زمانی که تخلفی رخ می‌دهد با تأخیر فرآیند بررسی آن طی می‌شود.

در این مرحله که به صورت مشخص از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شده و مشتریان شبکه بانکی و گردشگران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات اقدام کنند.

ریال دیجیتال مشابه با اسکناس و تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند برای انجام پرداخت‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب‌های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره‌برداری است