امروز: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

روزی روزگاری جشنواره تابستانی کیش

روزی روزگاری جشنواره تابستانی کیش

یاداشت روز؛ سردبیر بهمن عبدالهی

روزی روزگاری جشنواره تابستانی کیش

 

کیش جزیره مرجانی در قلب خلیج تا ابد فارس نگینی بر تارک این دردانه نیلگون نور ابدی می تاباند از طلوع رویایی و زندگی بخش ساحل سیمرغ تا غروبی شگرف و چشم نوازش در ساحل دماغه و کلبه هور و کشتی یونانی ، ژرفای فیروزه گون دریای زلال و شفاف آن اسراری پنهان و کشف نشده در بستر خود دارد که دیدن و لمس آن چونان رفتن به کهکشان و رویت نادیده هاست.
آری کیش با این حجم از زیبای و شگفتی و طبیعت بکر بی پایان در آغاز فصل گرم تابستان آستین بالا میزند و در به در دنبال مسافری است تا خاک پایش را سرمه چشم نماید.
آه ای کیش نازنین گم گشته تو چیست که نمی یابی .

کیش همچنان گنج درونش را با چه سخاوت مندی،  به یک نگاه می‌بخشد

روزگاری تَبِ سفر به کیش در صدر داغ ترینِ مقاصدِ گردشگری کشور قرار داشت و سال هایی هم بود که تَنِ داغِ تابستان های کیش از سردیِ استقبال مسافران می کاست و میزبانی شایسته بود برای گردشگران سراسر کشور.

متاسفانه در سال های اخیر مشکلات متعدد باعث عدم استقبال گردشگران از این رویداد جذاب در فصل داغ تابستان شده است ، وضعیت اقتصادی حاکم و کم شدن توان مالی مردم ایران طی چند سه سال اخیر که به شدت تابع تغییرات نرخ ارز بوده است، شرایطی را رقم زده که آمارها نشان می دهد، از میزان سفرهای خارجی کاسته شده و تمایل مردم ایران به ایرانگردی افزایش یافته است.
اینکه آیا جزیره کیش بار دیگر به صدر انتخاب های گردشگران عمدتا داخلی باز می گردد یا خیر؟ سوالی است که جواب آن در نوع تصمیم مسولان نهفته است.
اینکه بار دیگر با برنامه های تکراری به استقبال چون جشنواره های چند سال اخیر خواهند رفت یا تابستان ۱۴۰۳ سرآغاز دوران پوست اندازی رویکردهای قدیمی می شود؟! مساله ای است که تنها باید منتظر ماند و دید.
البته اما و اگر های هم نگرانی ها را بیش از پیش کرده اینکه اساسا برنامه و طرحی برای برپایی جشنواره تابستانی کیش تا بدین لحظه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ رونمایی و معرفی نشده است.!؟

چرا کیش همچنان گزینه منحصر به فردی است؟

جزیره کیش که باید آن را یکی از منحصر به فرد ترین جزایر و حتی شهر های ایران دانست، با طبیعتی زیبا، سواحل مرجانی، صخره ای و ماسه ای در کنار آب های شفاف و زلالی که به راحتی می توان تا اعماق ساحلی آن را که سرشار از اکوسیستم غنی دریایی همچون ماهیان زینتی، ستاره های دریایی، مرجان های متنوع، لاک پشت های دریایی و … است، مشاهده کرد.
کیش از دیرباز نقش پررنگی در تاریخ خلیج فارس ایفا کرده و گردشگرانی که بدنبال ورق زدن تاریخ کهن ایران زمین هستند، رده پای تاریخ را در کنار تمدن و تکنولوژی به روزِ دنیا، با سفر به شهر باستانی و هشت صد ساله حریره خواهند دید و با معماری مردمان ساحل نشین خلیج فارس اشنا می شوند.

آزمون و خطاهای مدیریتی از رالی کیش الی بنزین رایگان و خدمات رایگان فرودگاهی برای ایرلاین ها

تغییرات مداوم مدیریتی پای ثابت گزارش های مکتوب از سوژه های مختلف جزیره کیش بوده و هست. وقتی به حوزه گردشگری نگاهی بیندازیم تاثیر قابل لمس این موضوع را به خوبی درک می کنیم. روند نزولی رضایت مردم و به ویژه غرفه داران جزیره از وضعیت جشنواره تابستانی کیش در چند سال گذشته نشان می دهد، اولا این طرح ها به دلیل تکراری بودن و عدم تنوع با شکست روبرو شده و ثانیا عمر کوتاه مدیریتی در جزیره کیش، فرصتی برای آینده نگری باقی نمی گذارد.

 

داستان تکراری ولی تعیین کننده قیمت بلیط و خدمات و تامین پروازهای مورد نیاز

اولین موضوعی که یک خانواده برای سفر به کیش سریعا به آن فکر می کند، قیمت بلیط سفر به کیش است و شاید اولین دافعه برای سفر به سرزمین مرجان ها، جمع و تفریق هزینه های بلیط است. این موضوعی مهم و تعیین کننده است.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی بلیط های چارتری تنها در مسیرهای جزایر کیش و قشم و مناطق نفت خیز برقرار است اما وقتی نگاهی به قیمت ها می کنیم داستان کمی پیچیده می شود.
لازم بذکر است در سالهای اخیر کمبود هواپیما و عدم اقبال ایرلاین ها به ایجاد مسیر پروازی در تابستان به سمت کیش موجب نگرانی و کمبود بلیط سفر بوده که مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش طرحی برای تشویق ایرلاین ها جهت افزایش پروازهای تهیه و ارایه کردند مبنی بر اینکه ایرلاین ها در صورت افزایش پرواز به مقصد کیش و به اعضای افزودن هر پرواز از خدمات رایگان فرودگاهی در کیش بهرمند خواهند شد.
بعمل کار برآید به سخن دانی نیست
تاکنون حرف های زده شده که در راستای تحول گردشگری کیش بسیار گوش نواز است و ساکنان هم که سرمایه های اصلی این جزیره اند و سال ها در آن تلاش کرده اند تا جزیره کیش به جایگاه امروزی خود رسیده، دیگر کیش تحمل درجا زدن را ندارند و مسیر رو به رشد کیشِ مرجانی را طلب می کنند.
امیدواریم متولیان امر اندکی از گفتمان بدون عمل دست برداشته و بر اجرا بر دایره میدان عمل بیفزایند.
یا حق

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (70) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (45) اداره محیط زیست کیش (97) بیمارستان کیش (141) جزیره کیش (54) جزیره کیش رحیم سرهنگی (41) جشنواره تابستانی کیش (34) حجت الله عبدالملکی (51) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (36) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (33) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (75) سازمان منطقه آزاد کیش (199) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (39) سرهنگ علی اصغر جمالی (65) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (44) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (58) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (33) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (102) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (56) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (38) فرماندهی انتظامی کیش (126) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (132) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (41) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (47) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (100) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (90) پلیس راهور کیش (57) پلیس فتا (33)
رفتن به ابتدای صفحه